آشنایی با سامانه دوش پرتاب میسترال (MISTRAL)
 
تاریخچه: 
میسترال یک سیستم دوش پرتاب ( MANPADS ) دفاع هوایی برد کوتاه و خیلی کوتاه است که قابل نصب بر روی انواع پلت فرم ها نظیر خودرو , شناور های سبک و سنگین و هلیکوپتر می باشد . کار های مقدماتی و توسعه ی پروژه ی STACP با نام Mistral در سال 1974 توسط فرانسه آغاز گردید . 
شرکت Matra در ابتدا به عنوان طرف اصلی قرارداد توسعه ی میسترال در سال 1980 شناخته شد و پس از آن BAE Dynamics ( در حال حاضر ماترا و BAE Dynamics در مجموع MBDA خوانده می شود ) , ماترا آیرواسپشیال ( EADS ) و Alenia Marconi Systems نیز به این طرح پیوستند و در نهایت میسترال در سال 1989 و پس از 15 سال به تولید انبوه رسید و وارد خدمت گردید . 
 
موشک: 
موشک " شلیک کن و فراموش کن " ( fire and forget ) و تمام خودکار میسترال از دو قسمت تشکیل شده که موتور آن , بوستر سوخت جامد است که طراحی و ساخت آن توسط Snecma Propulsion در پاریس صورت گرفته . سر جنگی موشک از نوع انفجاری شدید بوده و کلاهک آن به وزن 3 کیلوگرم با Tungsten Ball لود شده است .
همچنین تقریبا با تمام فیوز های موجود نظیر فیوز تماسی ( Contact Fuse ) , فیوز لیزری ( Laser Proximity Fuse ) و فیوز مجاورتی ( Triggered Fuse ) و تجهیزات خود تخریبی تاخیری ( Time delay self-destruct devices ) مجهز شده است . 
سیستم هدایت موشک آشیانه یاب مادون قرمز غیر فعال می باشد که با جستجوگر ایندیم آرسنید ( Indium Arsenide ) در 3 تا 5 "Micron Waveband" عملیاتی شده و توسط شرکت Snecma و ساژم SAGEM ساخته شده . جستجو گر موشک داخل یک هرم 6 وجهی شفاف در مخروط دماغه قرار دارد . 
 
 
پست ارتباطی میسترال ( MCP ): 
پست ارتباطی و جانبی مجموعه ی میسترال ( Mistral Coordination Post MCP ) تنها به منظور ایجاد هماهنگی و ارتباط بین چند مجموعه ی Mistral در شب و روز و هرگونه شرایط آب و هوایی ایجاد شده و قادر است همزمان به بیش از 11 عدد دوش پرتاب خدمات ارائه کند . قابلیت نصب بر روی خودروهای زرهی سبک را دارد و هم اکنون در کشور های عضو ناتو به کار گرفته می شود و توسط عمان نیز سفارش شده است . 
 
 
روند عملیاتی سازی: 
این مجموعه توسط دو نفر حمل می شود _ یک نفر لانچر و یک نفر مجموعه ی کنترل آتش را حمل می کند_ کل مجموعه تنها 60 ثانیه زمان برای سر هم بندی و آماده سازی جهت شلیک نیاز دارد . 
ایستگاه شلیک ( Firing Station ) از دو بخش اصلی کنترل آتش و تامین هوای فشرده تشکیل شده ( تامین هوای فشرده به منظور خنک کاری جستجوگر موشک به کار گرفته می شود ) 
پس از تشخیص هدفی ناشناس توسط چشمی تلسکوپی , سیستم تشخیص دشمن از دوست ( IFF ) روی هدف دنبال شده و هواگرد مهاجم را شناسایی می کند . لانچر در هنگام انطباق با تجهیزات دید در شب قابلیت انجام موارد فوق را در تمام شبانه روز دارد . ( مانند آنچه که در نیروی هوایی فرانسه با نصب تجهیزات دید در شب ساخت ساژم با نام MATIS در سال 2002 انجام شده ) 
روشن شدن چراغی کوچک بر روی لانچر نشان از قفل سنسور مادون قرمز روی هدف است و کاربر را از آمادگی موشک جهت شلیک آگاه می سازد . با فشار ماشه توسط کاربر , موشک از لانچر خود جدا شده و به منظور جلوگیری از آسیب کاربر از گاز های داغ خارج شده از اگزوز موشک , ابتدا توسط یک سامانه ی پرتاب سرد ( cold ejection launch ) با سرعت 40 متر بر ثانیه و تنها در فاصله ی 0.4 ثانیه به ارتفاع 15 متری می رسد و سپس با روشن شدن موتور اصلی , با سرعت 2.5 ماخ به سمت هدف به حرکت در می آید . کل زمان پرواز موشک از لحظه ی جدا شدن از لانچر تا رسیدن به حداکثر برد ( 6 کیلومتر ) از 9 ثانیه تجاوز نمی کند . 
 
لانچر ALBI: 
در سال 2000 دو کمپانی Matra و BAE در طرحی مشترک , با اتصال 2 لانچر به یکدیگر سامانه ای قدرتمند تر تولید کرده اند ( این کار معمولا به طور گسترده در دوش پرتاب ها نظیر ایگلا , استرلا , شهاب ثاقب و... به منظور افزایش دقت در نابودی هدف صورت گرفته ) بر روی انواع خودروهای سبک و سنگین و زرهی , و قایق های جنگی نصب می گردد و تنها توسط یک نفر راه اندازی می شود . 
کشور عمان در همان سفارشی را جهت خرید تعداد محدودی از آن ها سوار بر خودرو های زرهی Panhard VBL تسلیم فرانسه کرده است . 
 
 
نسخه ی هوایی و دریایی: 
میسترال با انجام تست های فراوانی هم اکنون با شناورهای سبک و سنگین ( انواع قایق های جنگی , ناوچه ها و ناوها ) و همچنین هلی کوپتر های تهاجمی منطبق گردیده . 
نسخه ی دریایی آن با نام Simbad و Sadral و نمونه ی هوا به هوا( ATAM ( Air To Air Mistral به بازار های داخلی و خارجی عرضه شده است . 
 
 
 
Mistral در یک نگاه: 
طول موشک : 186 سانتی متر 
قطر موشک : 90 میلی متر 
وزن موشک : 18.7 کیلوگرم 
سرعت : 2.5 ماخ 
برد : 500 متر تا 6000 متر 
حداکثر ارتفاع درگیری : 3000 متر 
پیشرانه : بوستر سوخت جامد 
سر جنگی : 3 کیلوگرمی انفجار شدید 
فیوز ها : تماسی , مجاورتی , لیزری 
سیستم هدایت : آشیانه یاب غیر فعال مادون قرمز 
 
 
کاربران:
 Austria
 Belgium
 Brazil
 Brunei
 Ecuador
 Estonia
 Finland
 France
 Hungary
 Indonesia
 Iran
 Israel
 Kenya
 Morocco
 New Zealand
 Norway
 Oman
 Pakistan
 Singapore
 Spain
 Thailand
 Venezuela
اتریش   بلژیک   برزیل   برونئی   اکوادور   استونی   فنلاند   فرانسه   مجارستان   اندونزی   ایران   اسرائيل   کنیا   مراکش   نیوزیلند   نروژ   عمان   پاکستان   سنگاپور   اسپانیا   تایلند   ونزوئلا 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +